Print Friendly, PDF & Email

פרמזן טבעוני

Print Friendly, PDF & Email

פרמזן טבעוני -שמרי בירה לפסטהעוד סוד שאני רוצה לשתף בו אתכם זה איך להכין פתיתי פרמזן טבעוני, לפי מתכון שמצאתי באחד משיטוטי הרבים ברשת.

המרכיב העיקרי בפתיתי הפרמזן הטבעוני הוא קשיו – טבעי (לא מושרה ולא קלוי), אך הטעם הדומיננטי מגיע משמרים תזונתיים (nutritional yeast), המכונים גם שמרי בירה. מעבר לחלבון ולערכים התזונתיים שלהם, השמרים התזונתיים מהווים תבלין שימושי במטבח הטבעוני, תבלין שמטרתו להקפיץ ולהדגיש את טעמי המנה והם נחשבים ל"אוממי", מילה שפירושה ביפנית הוא: "טעים". כלומר, יש לנו טעם חמישי, מעבר לארבעת הטעמים המוכרים: מתוק, מר, חמוץ ומלוח (אגב, חריף זה לא טעם אלא תחושה של צריבה).

בתרגום חופשי אוממי זה מה שהופך את האוכל ל- WOW, ואכן, שימוש נכון, ומידתי בשמרי הבירה יכול לשדרג את טעמן של הרבה מנות. ראו הערות*

אני מודה ומתוודה שלקח לי זמן עד שהתרגלתי והתחלתי לחבב את טעמו וריחו של ה"פרמזן הטבעוני". כמו שאומרים אצלנו יותר מדי פעמים: זה טעם נרכש…

פירורי הפרמזן הטבעוני הללו מעשירים מנות שלפני הטבעונות הייתי מגררת לתוכן גבינה קשה. לדוגמא: פסטות (כגון: פסטה ברוטב עגבניות, חצילים, בולונז עדשים,  רוטב פסטו, לזניה), מאפים (כגון: מוסקה, קישים) וכמובן מרקים (כגון: מרק ריבולטה בסגנון איטלקי, מרק בצל, מרק פטריות), או במילים אחרות: כל מאכל שטעם גבינתי מקפיץ אותו.

פרמזן טבעוני פסטה ופטריות

פרמזן טבעוני

המרכיבים לכוס אחת של פתיתים:

3/4 כוס אגוזי קשיו טבעיים

2-3 כפות שמרים תזונתיים (בהתאם לטעם האישי)

1/2 כפית מלח הימלאיה דק

1/4 כפית שום גבישי (מי שאוהב טעם שומי יותר – אפשר להוסיף עוד)

.

אופן ההכנה:

להכניס את כל המרכיבים למעבד מזון ולהפעיל למספר שניות עד שמתקבלים פירורים קטנטנים ודי אחידים. להעביר לכלי סגור ולשמור במקרר. זה נשמר לפחות שבועיים. ניתן להקפיא חלק לשימוש עתידי.

.

גיוונים:

  • אפשר לשלב במתכון סוגים שונים של אגוזים.
  • בהוספת 1 כף שמן זית איכותי למרכיבים מתקבל ממרח גבינתי שאותו ניתן למרוח על כריכים להשתמש בו כמטבל לירקות וכדומה.
  • זהו מתכון בסיסי, כך שאם מכינים ממנו ממרח, אפשר להוסיף לו מרכיבי טעם ותבלינים שונים כגון: צ'ילי גרוס, פלפל שחור, עגבניות מיובשות או שמיר קצוץ.

.

הערות חשובות:

  • אני אמנם קוראת למתכון "פרמזן טבעוני" אך אין לפתיתים הללו שום קשר לפרמזן (שהיא כידוע, גבינה מאזור ספציפי באיטליה). הדבר היחיד שמקשר אותם הוא השימוש הדומה, ולכן מטעמי נוחות בלבד, אני קוראת לזה כך.
  • המינון המקובל הוא כף אחת של פתיתים לסועד / למנה.
  • כדי לשמור על הערכים התזונתיים רצוי להוסיף את הפתיתים בסוף הבישול (עדיף אפילו לצלחת הסועד) ולמנוע חימום יתר.
  • אוממי – אותו טעם חמקמק, ששמו נקשר הרבה פעמים ב- MSG או במלחים של חומצה גלוטאמית נמצא במזון טבעוני בעגבניות בשלות, פטריות, עדשים כתומות, תירס ומוצרים מותססים כמו רוטב סויה, מרמייט שהאנגלים אוהבים וכמובן בשמרי הבירה.
  • חשוב להדגיש כי טעמם של שמרי הבירה דומיננטי מאד ועלול להשתלט על טעם המנה אז בזהירות איתם בהתחלה, עד שמתרגלים ואוהבים.

.

אתם יודעים? אנשים רבים נכנסים אל הבלוג שלי מדי יום.
יש העוזבים בלי להשאיר עקבות ויש המשאירים לי סימן. בשבילי זה סימן להמשיך לכתוב. 

אני משקיעה זמן, אנרגיות והמון אהבה בכתיבה, בצילומים ובעריכה של כל פוסט.
לכן, תגובות ולייקים יתקבלו בשמחה גדולה.
ספרו לי: אהבתם? הכנתם? שתפו אותי איך יצא לכם. זה מאד משמח אותי.

אם אתם לא רוצים לפספס מתכונים חדשים שלי, אנא השאירו את כתובת המייל שלכם בתחתית המתכון ואני אדאג לשלוח אליכם הודעה בכל פעם שאפרסם כאן.

בתיאבון!

חיים וטעים!

 

כותב | 2018-10-24T13:04:42+00:00 אוקטובר 9th, 2018|טיפים וקיצורי דרך|2 תגובות

2 Comments

  1. חדוה רזניק 9 באוקטובר 2018 at 20:33

    וואי נראה ממש קל להכנה. עושה חשק להכין ולבדוק מה הטעם. תודה אורלי אהובה. שמרי בירה רוכשים בחנויות טבע?

  2. חיים וטעים 9 באוקטובר 2018 at 22:24

    תודה רבה חדווה. שיהיה בתיאבון ובהנאה. כן. ניתן להשיג בחנויות טבע

השאר תגובה