Print Friendly, PDF & Email

ירקות בתנור

Print Friendly, PDF & Email
ירקות בתנור או "אנטיפסטי" (מילה שפירושה באיטלקית: לפני הארוחה), הם דייר קבוע אצלנו.
במקור, היו אלה מתאבנים שמטרתם לפתוח לנו את התיאבון ולהכין אותנו לארוחה. לדוגמא: חמוצים, זיתים מלוחים או כריכונים עם ממרחים מתובלים (ברוסקטות) וירקות שונים. לאורך השנים, בבתים רבים בארץ הצטמצם הפירוש של "אנטיפסטי" לירקות בתנור בלבד.
כמי שמקפידה על תזונה מאוזנת, אני משתדלת שתמיד יהיו לי במקרר מבחר של ירקות קלויים. בתחילת כל שבוע אני מוציאה את כל הירקות שנשארו במגירה, אחרי בישולי סופ"ש, ומתחילה להכין אותם לקלייה בתנור.
הירקות הקלויים משמשים אותי במגוון גדול של שימושים: כמנת פתיחה, כתוספת לארוחה, להכנת כריכים ולשדרוג מנות אחרות כגון: אורז, קינואה או מג'דרה (מתכון אליפות בבלוג, בלחיצה על המילה מג'דרה).
בהתאם לכך, אני מתאימה את טמפרטורת ההגשה שלהם: חמים כתוספת לארוחה חמה, בטמפרטורת החדר אם הם מוגשים כמנה ראשונה או כפתיח וקרים מהמקרר אם אני מכינה איתם כריכים.
בעיני הכי כיף לאכול אותם עם טחינה או פסטו, אך גם עם ממרח קשיו, מטבוחה ומיונז טבעוני זה הולך מצוין. אגלה לכם סוד: זה טעים לי אפילו בלי כלום. מבחינתי, אנטיפסטי של ירקות קלויים זה מעדן בריא בצלחת.
כך אני שומרת לי את הירקות הקלויים:
.
ירקות קלויים בדרך למקרר

ירקות קלויים בדרך למקרר

איזה ירקות ניתן לקלות?

כמעט הכל:
  • פרוסות מהירקות הבאים: בטטה, חציל, קישואים, זוקיני 🍆🥒🥕
  • פרוסות של כרוב לבן וסגול – "סטייק כרוב"
  • רבעים או שמיניות (בהתאם לגודל הירק) של ירקות קשים יותר כגון: גזר, סלק, דלורית, דלעת מסוגים שונים, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה, לפת , קולרבי, כרוב ניצנים, בצל לבן, בצל סגול, פלפלים, ארטישוקים צעירים (אחרי חליטה קצרה במי מלח ולימון), שומר (אני מתה על שומר צלוי) ואפילו קלחי תירס פרוסים לגלגלים 🌽.
  • פטריות שמפיניון שלמות 🍄 הן מעדן אמיתי.
  • עגבניות שרי (על ענף, או בתפזורת), וגם פלחי עגבניות – בלי המיץ והגרעינים🍅.
  • פרחי ברוקולי🥦 , שעועית ירוקה ושעועית צהובה.
  • תפוא וכרובית, שכדי להכליל אותם בחגיגה מומלץ לבשל אותם מראש בישול מוקדם.
  • שיני שום בקליפתן ובעצם כל ירק שתחשבו עליו, מלבד מלפפון וחסה אולי.
ירקות קלויים - רבעי ארטישוק צעיר בדרך לתנור

רבעי ארטישוק צעיר בדרך לתנור

אופן ההכנה מאד פשוט, יש מספר עקרונות:

✅ כל סוג של ירק צריך לצלות בנפרד, שכן זמן הצלייה משתנה בין ירק לירק בהתאם לדרגת הקושי שלו ולזמן שלוקח לו להתרכך. אפשר לשים באותה תבנית ירקות שונים מופרדים זה מזה, כדי שאפשר יהיה להוציא את אלו שמוכנים לפני האחרים.

✅ כל הפרוסות מאותו סוג של ירק צריכות להיות בעובי אחיד (רצוי 1.5-2 ס״מ).

✅ יש להניח את הירקות בתבנית בשכבה אחת כלומר, ללא חפיפה בין הפרוסות, ובוודאי שלא זו על גבי זו.

✅ הצלייה נעשית בתנור בחום גבוה של 200-220 מעלות.

✅ עם כל האמור… אפשר לערבב את כל הירקות ולאפות יחד בקדרה אחת. חלק מהירקות יהיו רכים יותר וחלק קשים יותר. אבל זה קל, מהיר, צבעוני ומתאים מאד לאירוח.

.

ירקות בתנור אנטיפסטי בצל

ירקות בתנור אנטיפסטי של פרחי בצל

ירקות בתנור

אופן ההכנה:

פורסים או חותכים את הירקות לפי ההנחיות שלמעלה.
מניחים את הפרוסות/ פרחים/ רבעים בתבנית גדולה המרופדת בנייר אפייה.
מורחים כל פרוסה במעט שמן זית בעזרת מברשת.  אין מברשת? ניתן לעשות זאת גם עם הידיים.
זורים על כל פרוסה מעט גרגרי מלח ים גס או מלח הימליה ורוד ופלפל גרוס טרי.
מכניסים לתנור חם (200-220 מעלות) למשך 15-20 דקות, עד להזהבה של החלק העליון (צריך לבדוק שלא יישרף, מאידך, יתכן שיקח יותר זמן).
מוציאים את התבנית, הופכים בזהירות בעזרת מזלג או מלקחיים כל ירק ומניחים על צידו השני. חוזרים על פעולת התיבול – שמן זית, מלח גס ופלפל.
מחזירים את התבנית לתנור וצולים עד להזהבה וריכוך של הירקות.
כדי למנוע ייבוש יתר של הירקות ניתן לכסות את התבנית בנייר אפייה או לחילופין לאפות את הירקות בתבנית פיירקס עם מכסה תואם (יש לי אחת שאמא שלי קיבלה במתנה לפסח לפני מעל 40 שנה. מתאים בול למשימה).

.

ירקות בתנור - דלעת יפנית

ירקות בתנור – דלעת יפנית

.

גיוון תיבול: אני בדרך כלל אופה את הירקות עם שמן טוב ומלח גס. אולם אם רוצים להפוך אותם לסלט או סתם לגוון, ניתן לשלב בתהליך הצלייה עשבי תיבול טריים. אם אין טריים, גם קוביות קפואות (כדוגמת "דורות") יכולות לבוא בחשבון. צריך לקצוץ את עשבי התיבול או להמיס את הקובייה הקפואה בשמן הזית לפני המריחה.

ירקות שונים הולכים יד ביד עם עשבי תיבול מסויימים:

✅ חצילים, קישואים וזוקיני יוצאים נהדר עם נענע.

✅ בטטה הולכת יד ביד עם טימין או אורגנו.

✅ דלעת מזדגגת  נהדר בתערובת של סילאן ולימון.

✅ לאוהבי השום, ניתן לתבל את השמן עם מעט שום כתוש או להניח שיני שום שלמות בתבניות והניחוח יופץ בכל התנור.

✅ ניתן להוסיף לשמן הזית גם מעט חומץ בלסמי ו/או סויה ו/או רוטב צ'ילי מתוק להעמקת הטעמים. אני בדרך כלל לא שמה.

.
להגשה:
לסדר את הירקות בצורה דקורטיבית ע״ג צלחת הגשה ולהניח לידה קערת טחינה משומשום מלא (למקסימום סידן וברזל),  ממרח טופו בטעם מיונז (צורכים גם חלבון על הדרך), מטבוחה שניתן להכין בקלות ע"י הוספת פלפלים קלויים לרוטב עגבניות  (שתמיד יש לנו במקרר או במקפיא, נכון?), ממרח ירוק של פסטו מעלים ירוקים שונים (כדי לא לזרוק את העלים שנשארו מהשבוע שעבר), או כל מטבל שאוהבים. גם נבטים, פטרוזיליה, שמיר ואורגנו יתקבלו בברכה.
.

אתם יודעים? אנשים רבים נכנסים אל הבלוג שלי מדי יום.
יש העוזבים בלי להשאיר עקבות ויש המשאירים לי סימן. בשבילי זה סימן להמשיך לכתוב. 

ספרו לי: אהבתם? הכנתם? לייקים, תגובות ותמונות מאד ישמחו אותי. 

אם אתם לא רוצים לפספס מתכונים חדשים שלי, אנא השאירו את כתובת המייל שלכם בתחתית המתכון ואני אדאג לשלוח אליכם הודעה בכל פעם שאפרסם כאן.

.בתיאבון!

חיים וטעים!
כותב | 2019-01-21T13:36:15+02:00 נובמבר 11th, 2018|ללא גלוטן, סלטים ומנות ראשונות|6 תגובות

6 Comments

  1. חדוה 11 בנובמבר 2018 at 21:04

    מדהים!!! פשוט מדהים💖💖 תודה אורלינקה

  2. אורית חמו 12 בנובמבר 2018 at 07:20

    נהדר

  3. חיים וטעים 12 בנובמבר 2018 at 10:58

    תודה 🍀

  4. חיים וטעים 12 בנובמבר 2018 at 10:59

    תודה על המילים החמות והפרגון, חדווש 💕💕💕

  5. קיילי יוסף 21 בספטמבר 2019 at 15:37

    אני ממש אוהבת את הבלוג שלך. המתכונים הם מיוחדים ונהדרים. הולכת להכין את הדלעת הממולאת לראש השנה. תודה! קיילי.

  6. חיים וטעים 21 בספטמבר 2019 at 16:49

    תודה רבה! שמחת אותי מאד 🙏🏻
    שיהיה בתיאבון ושנה טובה 🍲

השאר תגובה