//כיצד נפיק את המקסימום מהמזון הטבעוני שלנו
Print Friendly, PDF & Email

כיצד נפיק את המקסימום מהמזון הטבעוני שלנו

Print Friendly, PDF & Email

איך נפיק את המקסימום מהמזון הטבעוני שלנו

בהמשך לפוסט הקודם בו סיפרתי כיצד נספק את הוויטמינים החיוניים לגוף באמצעות התזונה הטבעונית, הפעם נתמקד בשאלה כיצד נפיק את המקסימום מהמזון שאנו אוכלים. צריך לדעת מהם השילובים הנכונים שמאפשרים לגוף למצות את המקסימום מהאוכל שלנו.

כיצד נפיק מהתזונה שלנו את המקסימום?

מה מומלץ לשלב?

  • מיץ גזר + שמן זית: הוספת כפית שמן זית למיץ הגזר תסייע בספיגת הבטא קרוטן (מסיס בשומן) המצוי בשפע בגזר.
  • אורז + חומוס: מי שיאכל צלחת של אורז מלא ומעליה גרגרי חומוס מבושלים יקבלו ארוחה מלאה (שלא לדבר על טעימה ומשביעה). כך גם בשילוב של שעועית מאש עם אורז מלא.
  • פסטה + רוטב עגבניות או פסטה ברוטב בולונז עדשים: אחד המאכלים הכי אהובים על ילדים ומבוגרים כאחד. ראשית את העגבניות מומלץ לבשל עם הקליפה ובתוספת שמן זית כדי לסייע בספיגתו של הליקופן – החומר הפעיל בעגבנייה והמעניק לה את הצבע האדום. הליקופן מחזק את מערכת החיסון ועוזר במניעת מחלות רבות. כמו כן, הליקופן עוזר בהפחתת כולסטרול. העדשים מביאים איתם את החלבון ונותנים "גוף" למנה. אם נקפיד שהפסטה תהיה מחיטה מלאה נקבל ארוחה טעימה, מזינה ובריאה.
  • ירוק על ירוק – אפונה ירוקה חלוטה קצרות במים רותחים עם פסטו של עלים ירוקים טריים (פטרוזיליה, נענע, שמיר), אגוזי מלך ושמן זית תספק לנו חלבון איכותי, ויטמינים, מינרלים חיוניים כגון: ברזל, סידן ואבץ וסיבים תזונתיים שמסייעים באיזון הסוכרת. נמצא כי פוליפנול הנמצא באפונה מסייע במניעת סרטן המעי. גם האפונה וגם אגוזי המלך עוזרים לנו לשמור על הלב .

.

איך נפיק את המקסימום מהאוכל הטבעוני שלנו? 2

סופר פוד

  • קינואה היא דגן הנחשב סופרפוד היות והיא עשירה בחלבון, חומצות אמיניות חיוניות, ויטמינים ממשפחת ויטמיני B ומינרלים רבים. כך, למרות שהיא נחשבת תזונתית כפחמימה מורכבת, אם אוכלים אותה לצד ירקות היא תשמש לנו כמקור לחלבון. לכן, רצוי מאד לשלב קינואה בתזונה הטבעונית, במנות חמות, בממולאים ובסלטים. אפשר להשתמש בקינואה לבנה, אדומה או שחורה, או שילוב של שלושתם המכונה לעיתים בחנויות "טריקולור". מבחינת הערכים התזונתיים לא נמצאו הבדלים למרות שהיינו מצפים שהכהות יהיו בעלות יותר אנטיאוקסידנטים. כדי להפחית חלק מהמרירות שחלק מהאנשים חשים בה, מומלץ להשרות את הקינואה שעתיים במים, לסנו ולשטוף.
  • ברוקולי – ירק מדהים! מצד אחד הוא דל קלוריות ומצד שני הוא מאגר עצום של ויטמינים, מינרלים וכימיקלים שמעניקים לו תכונות של סופרמן בצלחת: אנטיאוקסידנט (נוגד חימצון) המסייע במניעת גידולים סרטניים, משקם תאי עור, משפר מבנה עצמות (בזכות תכולת סידן + ויטמין C גבוהים), מסייע בשמירה על בריאות הלב, העין ועוד. כדי להפיק ממנו את המרב, יש לבשלו בטכניקת אידוי או חליטה קצרה (בלי שישתנה צבעו). כמו כן, מומלץ להכין ממנו תבשילים או מרקים שבהם לא מסננים את מי הבישול העשירים. כדאי מאד לשלב את הברוקולי בתפריט באופן קבוע.

ממה כדאי להמנע?

  • קפה ותה בסוף ארוחה – לא טוב! הקפאין המצוי בקפה והתאין המצוי בתה מעכבים את ספיגתו של הברזל בגוף, לכן כדאי להימנע מהצמדת משקאות חמים אלו לארוחות.
  • תרופות + מיץ אשכוליות – אסור! נמצא כי מרכיבים מסוימים במיץ האשכוליות מעכבים את פירוקן של מספר תרופות במערכת העיכול ולכן גורמים לעלייה משמעותית ברמת התרופה בדם, מה שיכול להיות מסוכן ביותר. בין התרופות שנבדקו: סטאטינים לטיפול בכולסטרול, כמה סוגים של תרופות פסיכיאטריות ונוגדי חרדה, תרופות להסדרת קצב הלב, אנטיביוטיות שונות ועוד. לא להילחץ! זה כתוב בעלון לצרכן של התרופה, אז אם אתם צורכים תרופות, קראו בעיון בעלון לצרכן האם יש להן התנגשות עם אשכוליות. ככלל, אני ממליצה לקרוא תמיד את העלון לצרכן לפני נטילת תרופות.

חיים וטעים!


אני מדגישה שאינני רופאה ומה שכתוב כאן מבוסס על הידע והניסיון שלי, מתאים לאנשים בריאים, ואינו מהווה מחליף להתייעצות עם רופא/ה, נטורופתית או תזונאית.

קרדיט לתמונה הנהדרת הזו: Photo by Vegan Photo on Foter.com / CC BY
Photo by <a href="https://www.flickr.com/photos/141397992@N02/26786455564/">Vegan Photo</a> on <a href="https://foter.com/">Foter.com</a> / <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/">CC BY</a>
כותב | 2018-09-23T12:16:25+03:00 יולי 5th, 2018|טיפים וקיצורי דרך|2 תגובות

2 Comments

  1. סימה שחף 12 ביולי 2018 at 14:57

    תודה אורלי, כרגיל אני נהנית מהמתכונים ומכל היתר סביב

  2. orlycohen 15 ביולי 2018 at 12:36

    תודה רבה סימה! חיממת את לבי <3

השאר תגובה