/, פסטה ואורז/רוטב עגבניות בסיסי – הכי קל וטעים שיש

רוטב עגבניות בסיסי – הכי קל וטעים שיש

רוטב עגבניות בסיסי 1

רוטב עגבניות בסיסי הוא רוטב שתמיד תמצאו אצלי במקרר ובמקפיא. כאן באים לידי ביטוי השורשים האיטלקיים של סבתא ממה שלי. אך מעבר לכך, הוא מקצר תהליכים במטבח ומאפשר לי להכין אוכל ביתי טעים בפחות זמן. כל יום שישי אנחנו מכינים רוטב עגבניות שיש לו כל כך הרבה שימושים אצלנו וממש אי אפשר בלעדיו.

שימושים לרוטב עגבניות בסיסי

אני מכינה איתו מגוון מאכלי פסטה. לפעמים אני מוסיפה לו קוביות של ירקות שקליתי קודם קצת בתנור או על מחבת: קוביות זוקיני, חצילים או עלי תרד.

אנחנו גם משתמשים ברוטב כבסיס למאכלים רבים: החל משקשוקה, בולונז, קציצות ברוטב או ממולאים .

בנוסף, אני מכינה איתו תוספות. כך למשל אני מבשלת ברוטב העגבניות ירקות שונים כגון אפונה, במיה, שעועית ירוקה, פרוסות חציל אפויות.

לפעמים אני מוסיפה כף או שתיים מהרוטב לתיבול מרקים, ולפעמים אני הופכת צנצנת רוטב למרק עגבניות מושלם עם פתיתים או אורז או בורגול.

ואני אפילו מורחת אותו על לחם (רצוי עם טחינה).

בתמונות תוכלו לראות כמה מהשימושים שהזכרתי.

שעועית ירוקה טרייה ברוטב עגבניות

פעם שאלו אותי על איזה חומר גלם לא הייתי מוותרת במטבח. התשובה שלי היתה ונשארה "עגבניות". טריות, מבושלות, אפויות או מטוגנות. שלמות, פרוסות, קצוצות, מרוסקות או טחונות. רצוי מזן מגי, תמר או שרי תמר, אבל גם זנים אחרים יתקבלו בברכה והכי טוב שילוב של מגוון סוגים להעמקת הטעם.

ערכים תזונתיים ויתרונות באכילת עגבניות*

    • העגבנייה היא פרי / ירק ממשפחת הסולניים. היא דלת קלוריות רק 20-25 קלוריות לעגבנייה ממוצעת, עשירה בוויטמין C ובוויטמינים ממשפחת ויטמיני B. מבחינת מינרלים, העגבנייה היא מקור טוב לאשלגן ועוזרת לספיגת ברזל בדם.
    • מומלץ לאכול עגבניות מבושלות עם הקליפה כדי לקבל את כל המינרלים, הוויטמינים והסיבים שהיא מכילה.
    • החומר הפעיל בעגבנייה נקרא ליקופן והוא מעניק לה את צבעה האדום. הליקופן משמש כנוגד חמצון (אנטיאוקסידנט) חשוב המחזק את מערכת החיסון. מחקרים מראים שליקופן משפיע האופן מובהק בהפחתת הסיכון לסרטן העור, הערמונית והקיבה. בנוסף הליקופן מוריד את הסיכון ללקות במחלות לב ועוזר בהפחתת כולסטרול.
    • כדי להגביר את ספיגת הליקופן בגוף רופאים ותזונאים ממליצים לצרוך עגבניות מבושלות עם מעט שמן זית, ברטבים ואפילו בקטשופ (ביתי).

פלפלים ממולאים ברוטב

בחלק גדול מהפעמים אנחנו משלבים פנימה גם עגבניות טריות קצוצות, שנשארו מהקניות של השבוע שעבר, או שנרכשו במבצע במיוחד לשם כך, אולם, גם ללא עגבניות טריות, זב הרוטב הכי טעים ואני עושה בו את כל השימושים שפירטתי.

רוטב עגבניות בסיסי עם קציצות

רוטב עגבניות בסיסי – הכי קל וטעים שיש

המרכיבים ל- 2 צנצנות רוטב גדולות. אחת למקרר ואחת למקפיא

  • 1200 גרם עגבניות מרוסקות איכותיות (3 יח' של 400 גרם, או יח' אחת של 800 גרם + יח' של 400 גרם)
  • 200 גרם רסק עגבניות (2 קופסאות קטנות)
  • 1 כוס מים
  • 3 כפות שמן זית
  • 1-2 עלי דפנה
  • 3-4 גרגרי פלפל אנגלי
  • 2-4 שיני שום קצוצות גס
  • 1 כף סוכר
  • מלח, פלפל גרוס

אופציונלי – צמחי תבלין: אני ממליצה לבחור אחד מבין אלה: ענף בזיליקום, ענף רוזמרין, 2 ענפי טימין, 2 עלי מרווה או ענף אורגנו. הכי כיף לגוון ולהכין כל פעם עם עשב תיבול אחר.

אופן ההכנה:

  1. מכניסים את כל המרכיבים (למעט צמחי התבלין) לסיר גדול, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה במשך שעה-שעתיים. ככל שתבשלו את הרוטב יותר הוא יצא עשיר וטעים יותר. אגב, אם אתם ממש ממהרים, אפשר לבשל רק רבע שעה, אך הטעם יהיה פחות עמוק. אני ממליצה על מינימום שעה.
  2. אם מתכוננים לבשל ברוטב ממולאים או ירקות, ניתן להשתמש ברוטב שבושל רבע שעה בלבד.
  3. חשוב להקפיד שהרוטב לא יישרף בזמן הבישול, לכן מומלץ להציץ פנימה כל חצי שעה ולהוסיף מעט מים רותחים במידת הצורך.
  4. לקראת סוף הבישול מוציאים את עלי הדפנה והפלפל האנגלי.
  5. מוסיפים את עשבי התבלין ומערבבים.
  6. טועמים ומתקנים תיבול במידת הצורך. זהו שלב חשוב, כי אני נותנת המלצות לתבלינים בהתאם לטעם האישי שלי, וכדאי לכם לטעום ולהתאים את התבשיל לטעמכם. עצה שלי: אם מכינים את הרוטב "כדי שיהיה לנו במקרר", אני ממליצה להמעיט בתיבול כדי לא לצמצם את אפשרויות השימוש, לשיקולכם.

הערות:

  • אוהבים גרסה פיקנטית? הוסיפו פלפל צ׳ילי חריף קצוץ, לפי הטעם.
  • למרקם חלק, אני ממליצה לרסק את הרוטב בסיום הבישול בעזרת בלנדר מוט (או מועך פירה).
  • את קציצות העדשים הנהדרות ברוטב שראיתם בתמונה למעלה, להכין לפי המתכון עד שלב האפייה בתנור. להמתין עד שיתקררו ואז להכניס אותן לרוטב העגבניות. מעדן!
  • אם אין לכם שום טרי, תשתמשו בקוביות קפואות.
    אם אתם לא רוצים לפספס מתכונים חדשים שלי, פשוט הוסיפו את כתובת המייל שלכם בתחתית המתכון וקבלו הודעה בכל פעם שאפרסם כאן משהו חדש.הכנתם? אל תשכחו לתייג אותי באינסטגרם, אני מאד שמחה לראות את התוצרים שלכם.

בתיאבון!

חיים וטעים!

קוראים יקרים: כל ההמלצות שלי מתייחסות לאנשים בריאים שאין להם הגבלה או מגבלה באכילת עגבניות, שום או כל מרכיב אחר במתכון. אין לראות במידע הכלול בפוסט זה משום ייעוץ רפואי או תזונתי או תחליף לייעוץ מקצועי, אישי, ספציפי המתחשב בצרכיו ובנתוניו האישיים של כל משתמש.

2 תגובות

  1. עופרית איטקיס 08/02/2023 בשעה 17:57

    היי אורלי,

    תודה רבה על השיתוף, בסיפור האישי ובמתכונים. שמחה מאוד בשבילך על השינוי. שומעים את האהבה וכייף לקרוא. עושה חשק להכין. באופן אישי מאוד אוהבת את בחירתך ברקע נקי ופשוט ובמתכונים פשוטים להכנה. אשתף בשמחה!

  2. חיים וטעים 08/02/2023 בשעה 18:06

    המון תודה על המילים החמות והמעודדות! זה לא מובן מאליו.

השאר תגובה