//כרוב שלם ממולא

כרוב שלם ממולא

כרוב ממולא שלם אפוי בסיר

כרוב שלם ממולא הוא מנה יפיפיה וטעימה מאד שתגנוב את ההצגה והפוקוס מכל שאר המנות שיוגשו לשולחן. את ההשראה למנה קיבלתי ממתכון שפירסמה לימור תירוש. אני טבענתי את המנה וקיבלתי תוצאה מופלאה בטעמים מאד מיוחדים בזכות הפריקי (פריקה), שבבי הסויה, הצנוברים, היין והאפייה הארוכה שלהם בתוך כדור הכרוב.

זו מנה עשירה בחלבון ובדגן איכותי והיא מהווה ארוחה מלאה, כך שאין צורך לדאוג למנה עיקרית + תוספת. הכל כבר בפנים. אני כל כך אוהבת מנות כאלו ויכולה לאכול מהן כמה ימים ברצף.

את המנה ניתן להכין עם כרוב לבן (שהוא למעשה הכרוב הירקרק הרגיל) או עם כרוב באלדי המכונה "מלפוף". המלפוף הוא כרוב גדול, שלא לומר ענק, פחוס ועליו עדינים ופחות צפופים דבר המקל על ריקון הכרוב. אני הכנתי עם שניהם ויצא לי נהדר.

פוקוס על המלית של הכרוב הממולא

מהו פריקי (או פריקה)? אלו הם גרגרי חיטה ירוקה שנקטפה טרום הבשלתה. לפריקי טעם מעושן בזכות לתהליך הקלייה שהיא עוברת לאחר הקציר. בגרגרי הפריקה יש כמות קטנה יחסית של גלוטן ושל עמילן, ויש בהם פחות קלוריות מאשר בגרגר החיטה הבשל. בפריקי יש כמות גבוהה של חלבון ועושר של סיבים תזונתיים המעניקים תחושת שובע לאורך זמן, ולכן היא מתאימה גם למי שרוצה לשמור על המשקל. פעם ניתן היה להשיג את הפריקי רק בשווקים או בחנויות תבלינים, אך היום היא נמכרת בכל מרכול.

לפני הכנת המנה, אנא קראו את כל המתכון כולל ההערות למטה

כרוב שלם ממולא

המרכיבים

  • 1 כרוב לבן
  • 1/3 כוס שמן זית
  • 1 כוס יין לבן יבש
  • 1/2 כפית מלח
  • מעט פלפל גרוס
  • 1 כף סילאן
למלית:
  • 1 כוס פריקי
  • 2 כפות שמן זית
  • 2 בצלים קצוצים
  • 1 כוס שבבי סויה שהושרו במים רותחים עם תבלינים למשך 20 דקות, סוננו ונסחטו.
  • 3 כפות צנוברים
  • 2 כפות חמוציות ברכז תפוחים (לא חובה)
  • 1 כוס יין לבן יבש
  • 1 כפית מלח
  • 1/4 כפית מכל אחד: פלפל גרוס, פלפל אנגלי טחון, זרעי כוסברה קלויים על מחבת יבשה וטחונים
  • 1/2 כפית סוכר

כרוב מרוקן לקראת מילוי

אופן הכנה:

  1. פריקה: מעבירים את הפריקה לקערה, ממלאים במי ברז, בוחשים ושופכים את המים העכורים. חוזרים על הפעולה פעם פעמיים עד שהמים יוצאים נקיים. מסננים ומחזירים לקערה. יוצקים מעל 6 כוסות מים רותחים, מניחים בצד למשך שעה ומסננים.
  2. שבבי סויה: מטגנים את הבצלים עד שקיפות בשמן זית, בווק או במחבת רחבה, מוסיפים את שבבי הסויה הסחוטים ומטגנים עד שהם הופכים לפירורים. מוסיפים צנוברים, חמוציות ותבלינים, מערבבים ומטגנים 2 דקות.
  3. השלמת המלית: מוסיפים את הפריקה המסוננת, מערבבים ויוצקים 1 כוס יין לבן. מביאים לרתיחה ומבשלים עד שכל היין התאדה. מסירים מהכיריים.
  4. הכרוב: שוטפים את הכרוב ומסירים 2-3 עלים חיצוניים (שומרים בצד) ומניחים אותו על קרש חיתוך כשצד הגזע פונה כלפינו. בעזרת סכין גדולה חותכים קובייה, שעומקה עד אמצע הכרוב בערך, מושכים ומסירים את הגזע. בעזרת סכין קטנה וכף מרוקנים את הכרוב מבפנים עד לקבלת דופן בעובי 2 ס"מ. שומרים את העלים בצד לריפוד הסיר.
  5.  מילוי הכרוב: משמנים היטב ומרפדים תחתית של סיר גדול שמתאים לתנור (או טאג'ין או תבנית בעלת דפנות גבוהות) בעלים הפנימיים ששמרנו. מניחים מעל את הכרוב המרוקן כשצד הפתח פונה אלינו. מזליפים 2 כפות שמן זית בתוך הכרוב, מורחים היטב את הדפנות וממלאים. דוחסים ומהדקים בעדינות. סוגרים עם עלה של כרוב ששמרנו והופכים בזריזות כך שהפתח יהיה בתחתית. יוצקים מעל את יתרת שמן הזית, ואת היין הלבן. מתבלים במעט מלח, פלפל שחור גרוס וסילאן.
  6. אפייה: מניחים מעל הכרוב נייר אפייה וסוגרים הכל בעזרת נייר אלומיניום, מהדקים היטב. אם יש מכסה שמתאים לתנור, משתמשים בו. אופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך שעה. מנמיכים את החום ל- 150 מעלות ואופים חצי שעה נוספת. מסירים את את הכיסוי וצולים עוד שעה וחצי או עד שהכרוב משחים היטב. סה"כ זמן אפייה כ- 3 שעות.

פרוסת כרוב ממולא שלם

הערות וגיוונים:

  • לפרוסות יציבות: רצוי להכין את הכרוב השלם הממולא יום קודם ולשמור במקרר להתייצבות.
  • אני לא ניסיתי עדיין, אך לפי מה שלימור כתבה, ניתן להמיר את הפריקה בחיטה, בורגול גס, כוסמת ירוקה או אפילו אורז.
  • אופציונלי: ניתן להוסיף מסביב לכרוב גם תפוחי אדמה, בטטות, בצלים או סלקים (לפי העדפותיכם ולפי המקום שיש לכם בסיר).
  • יש לי בבלוג קטגוריה שלמה של ממולאים (כי אני מאדדדדד אוהבת), כולל דלעת שלמה ממולאת

אתם יודעים? אנשים רבים נכנסים אל הבלוג שלי מדי יום. יש העוזבים בלי להשאיר עקבות ויש המשאירים לי סימן. בשבילי זה סימן להמשיך לכתוב.

תגובות, שאלות ולייקים יתקבלו בשמחה גדולה. אם הכנתם, אנא שתפו אותי איך יצא לכם. תייגו אותי בתמונות שאתם מעלים @orlycohen זה מאד משמח אותי.

אם אתם לא רוצים לפספס מתכונים חדשים שלי, אנא השאירו את כתובת המייל שלכם במקום המיועד לכך, בתחתית המתכון ואני אדאג לשלוח אליכם הודעה בכל פעם שאפרסם כאן.

בתיאבון!
חיים וטעים!

  1. רחל צוק 21/05/2021 בשעה 17:52

    ,תודה על המתכון מעורר תאבון

  2. חיים וטעים 21/05/2021 בשעה 18:40

    בשמחה רבה, רחל ?

  3. מירי פתייה 24/05/2021 בשעה 23:37

    מתה על ממולאים היום הכנתי עלי פלפלים ועלי תרד ממולאים. כרוב שלם ממולא אף פעם לא הכנתי נראה ממש טוב וטעים. תודה על המתכון.

  4. חיים וטעים 25/05/2021 בשעה 11:20

    תודה רבה מירי, שותפתי לאהבת ממולאים ??

  5. תודה 30/05/2021 בשעה 20:38

    תודה רבה – כתוב היטב! 'גזרתי' ושמרתי 🙂

  6. חיים וטעים 30/05/2021 בשעה 20:39

    חן חן על התגובה ?
    זה לא מובן מאליו

  7. ארגנטינה בריטבר שחם 19/06/2023 בשעה 06:24

    תודה רבה על מתכון תבעוני תעים

  8. חיים וטעים 19/06/2023 בשעה 08:31

    בתיאבון ובהנאה

  9. ענת ראובן 30/08/2023 בשעה 08:41

    תודה רבה על המתכון!! שבבי סויה איפה קונים? זה מוצר בפני עצמו? של איזו חברה? בסופר יש שקיות של שווארמה או בשר טחון טבעוני.

  10. חיים וטעים 30/08/2023 בשעה 10:53

    שבבי סויה הם שבבים יבשים שאחרי השרייה במים הופכים לפתיתים כמו טחון. קונים אותם בחנויות טבע או בחנויות תבלינים.

השאר תגובה