תבשיל דלעת בקינמון

תבשיל דלעת בקינמון - מוכן

כשראיתי את תבשיל הדלעת בקינמון של חברתי האהובה והמוכשרת, הבלוגרית יונית צוקרמן – הידועה בשם "מלכת המטבח", מיד נזכרתי בריח הבית של סבתא ממה שלי, אליה הייתי קשורה מאד כל תקופת הילדות שלי. אצלה היו תמיד סירים על הגז, וכל מי שבא פתח, הריח וטעם "Ne touchez pas" – לא לגעת היא היתה צועקת מהחדר בצרפתית, אך זה לא עזר לה. עד הארוחה נשאר רק חצי.

סבתא ממה

בסירים של ממה היו תמיד קוסקוס שהתאדה על מרק ירקות עשיר; קציצות בולט שאליהן אני הכי הכי מתגעגעת; סלטים מבושלים, לפעמים גם ניקיטוש. ממה ידעה להכין כמויות ומגוון גדול מ…כלום. זו היתה האומנות שלה ובזכות היכולת הזו והיצירתיות היא הצליחה לגדל 7 ילדים בתקופת מלחמת העולם השניה, גם בימים שבהם הם היו פליטים שנזרקו מביתם לרחוב, תקופה של מחסור, רעב, חולי וחרדה קיומית.

כל הספרים ומילון לארוס (Larousse) שאהבה ונהגה לקרוא העשירו והחכימו אותה גם בתחום הרפואה, כך, שללא כל השכלה פורמלית בתחום, היא ידעה איך לטפל במחלות הקשות מהן סבלו ילדיה במהלך השנים כגון: שעלת, חצבת, אבעבועות שחורות ומחלות קשות אחרות, שלחלקן יש כיום חיסונים. היא השיגה תרופות בדרך לא דרך, לא בחלה בשום אמצעי, הכל למען המשפחה. היא הבינה מהם הצרכים התזונתיים של הגוף ודאגה לספק לילדים הקטנים את כל אבות המזון, המינרלים והוויטמינים הנחוצים מכל מה שהיה ניתן. היא ידעה איך להשתמש בצמחי מרפא, להכין קומפרסים של חומרים שונים ואף השיגה אבקת סולפה שהיתה למעשה הטיפול האנטיבקטריאלי הראשון (עד שהיתה נגישות לאנטיביוטיקה – פניצילין) כדי להבריא את ילדיה. חשוב לזכור שבתקופה ההיא אנשים מתו מדלקות וזיהומים שונים.

קצת השתפכתי כי הגעגועים קשים במיוחד בתקופת החגים.

נחזור לדלעת בקינמון. זו מנה שאוכלים בכיף מעל קוסקוס אך גם עם אורז זה מעדן. היא עשירה בבטאקרוטן (שהופך בגוף לוויטמין A החיוני לשמירה על התאים מפני רדיקלים חופשיים, הזדקנות ומחלות) ובתבלינים המחממים: ג'ינג'ר, קנמון וכורכום.

הדלעת מככבת בברכות בארוחת החג של ראש השנה, כך שהתבשיל מתאים במיוחד לתקופת החגים.

תבשיל דלעת בקינמון

המרכיבים:

  • 1 ק"ג דלעת חתוכה לקוביות*
  • 1 בצל סגול קצוץ דק
  • 2 בצל לבן פרוס
  • 1 בצל סגול פרוס
  • 2 ס"מ שורש ג'ינג'ר קצוץ דק
  • 2 כפות סוכר קנים (1 לדלעת + 1 להזהבת פרוסות הבצל)
  • 1 כפית כורכום
  • 1 מקל קינמון
  • 1/8 כפית קינמון טחון או 1/2 כפית גראם מסאלה
  • 3 כפות שמן זרעי ענבים (או שמן נייטרלי אחר)
  • מלח ופלפל

אופן ההכנה:

בסיר עמוק מאדים ומזהיבים את הבצל הקצוץ (לא את הפרוסות). מוסיפים 1 כף סוכר, כורכום, כפית מלח (או יותר, לפי הטעם), פלפל גרוס וקוביות הדלעת ומכסים במים רותחים.

מבשלים את הדלעת בישול חלקי בערך 7 דקות. מסננים לעצירת הבישול ושומרים את מי הבישול (חלק נשתמש כאן ובשאר נשתמש כציר לבישול של אורז או קטניות).

תבשיל דלעת בקינמון 1

בסיר או קדרה, שניתן להכניס לתנור, מאדים ומזהיבים את הבצלים הפרוסים. כשהם מזהיבים, מוסיפים סוכר וממשיכים לאדות להשחמה, על להבה נמוכה, בערך 20 דקות.

אידוי פרוסות הבצל פרוסות הבצל מקורמלות אחרי 20 דקות

מוסיפים לסיר עם הבצלים את קוביות הדלעת המבושלות חלקית, חצי כוס ממי הבישול ששמרנו, מקל קינמון וזורים את אבקת הקינמון (או הגראם מסאלה).

מכניסים לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במצב גריל וצולים את הדלעת עד לריכוך והשחמה קלה. מגישים לשולחן ונהנים.

תבשיל דלעת בקינמון 3

גיוונים וסודות להכנת תבשיל דלעת בקינמון

  1. אפשר להשתמש בכל סוג של דלעת שאוהבים, כגון: דלורית, דלעת נאפולי או דלעת יפנית.
  2. אפשר לבשל את הדלעת בישול חלקי ולאדות את הבצלים, גם יום או יומיים מראש. לפני ההגשה מערבבים הכל ואופים בתנור.
  3. אפשר להפחית את כמות הקינמון במתכון ולתבל בציפורן, הל וכדומה.

אתם יודעים? אנשים רבים נכנסים אל הבלוג שלי מדי יום. יש העוזבים בלי להשאיר עקבות ויש המשאירים לי סימן. בשבילי זה סימן להמשיך לכתוב.

אני משקיעה זמן, אנרגיות טובות והמון אהבה בכתיבה, בצילומים ובעריכה של כל פוסט, כי חשוב לי שתכינו ושתצליחו. לכן, תגובות ולייקים יתקבלו בשמחה גדולה.

הכנתם? מעלים לאינסטגרם? אשמח אם תתייגו אותי על התמונה @orlycohen ועוד יותר אשמח אם תתחילו לעקוב אחרי שם. צבעוני וטעים שם.

אם אתם לא רוצים לפספס מתכונים חדשים שלי, אנא השאירו את כתובת המייל שלכם בתחתית המתכון ואני אדאג לשלוח אליכם הודעה בכל פעם שאפרסם כאן.

שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה!

חיים וטעים!

אחרון חביב: יונית שמחה שהכנתי בהשראתה ופירגנה לי בסטורי ובפייסבוק. איזה מהממת היא:

תבשיל דלעת בקינמון - יונית מפרגנת

השאר תגובה